حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. ساعت تعداد کل نوشته ها : 6315 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 363×
نقش رزمندگان زنجانی در کربلای هشت
3

به گزارش موج رسا, زنجان همواره با نام غواصان دریا دل و خط شکنانش شناخته می شود، پیش از اینکه پایتخت شور و شعور حسینی باشد، شهر غواصان دریا دل لقب گرفته بود، این را همه مردم به ویژه رزمندگانی که در هشت سال دوران دفاع مقدس با رزمندگان زنجانی بودند، می‎دانند در طول دوران […]

پ
پ

به گزارش موج رسا, زنجان همواره با نام غواصان دریا دل و خط شکنانش شناخته می شود، پیش از اینکه پایتخت شور و شعور حسینی باشد، شهر غواصان دریا دل لقب گرفته بود، این را همه مردم به ویژه رزمندگانی که در هشت سال دوران دفاع مقدس با رزمندگان زنجانی بودند، می‎دانند در طول دوران دفاع مقدس، نیروهای مختلف در قالب گردان‌هایی به مناطق عملیاتی اعزام می‌شدند و نقش‌های مختلفی را در عملیات نظامی بر عهده داشتند که نمی‌توان نقش رزمندگان زنجانی در عملیات‌ها به عنوان خط‌‎شکن را فراموش کرد.

غواصان دریا دل زنجانی علاوه بر اینکه غواص بودند و در عملیات‎های بزرگ دوران دفاع مقدس نقش ویژه‏‌ای داشتند، خط‎شکنانی بودند که در این عملیات‎ها در خط مقدم می‎جنگیدند، کسی نمی‎تواند منکر نقش ویژه رزمندگان زنجانی در دوران دفاع مقدس باشد.
فردا هجدهم فروردین ماه، سالروز اجرای عملیات “کربلای۸” است که در شرق‌ بصره‌ عراق‌، محور جنوبی‌ جنگ‌ در غرب‌ شلمچه‌ ایران‌ انجام شد.
عملیات کربلا۸ با رمز مبارک “یا صاحب‌ الزمان‌ (عج‌)” و با هدف‌ انهدام‌ نیروهای‌ دشمن‌ و تحکیم‌ مواضع‌ بدست‌ آمده‌ در عملیات‌ “کربلا۵″، صورت گرفت.
یکی از معروفترین و به یاد ماندنی‌ترین عملیاتی که در دوران دفاع مقدس صورت گرفته است و توانسته ذهن بسیاری از رزمندگان اسلام را به خود مشغول نماید، “عملیات کربلای ۵” است.
عملیات‌ “کربلا۵” در تاریخ ۱۹ دی ماه سال ۱۳۶۵، حدود یک سال و نیم قبل از پایان جنگ تحمیلی در منطقه غرب شهر خرمشهر و در محور شلمچه به سوی بصره  توسط گردان ولی عصر (عج) زنجان و دیگر رزمندگان اسلام انجام شد.  
“عملیات کربلا۸ “به‌ مدت‌ پنج‌ روز در منطقه‌ عملیاتی شرق‌ بصره‌ توسط رزمندگان‌ اسلام‌ در نیروی‌ زمینی سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی انجام شد و طی آن ۶۰ دستگاه‌ تانک‌ و نفربر و ده‌ها دستگاه‌ خودرو از تجهیزات‌ دشمن‌ منهدم‌ شد.تعداد به‌ هلاکت‌ رسیدگان‌ دشمن طی این عملیات ۵۰۰۰ نفر و تعداد اسرا ۲۰۰ نفر و غنایم‌، دهها دستگاه‌ تانک‌ و نفربر و تعداد زیادی‌ انواع‌ خودرو از دشمن‌ گزارش‌ شده‌ است‌.سپاه‌ ابتدا در نظر داشت‌ طی چند عملیات‌ محدود، به‌ صورت‌ تدریجی خطوط منطقه‌ متصرفه‌ را با رسیدن‌ به‌ کانال‌ زوجی اصلاح‌ و تکمیل‌ کند، ولی با توجه‌ به‌ موانعی که‌ وجود داشت‌، عملیات‌ کربلا‌ی ۸ طرح ریزی‌ و در دو محور طراحی شد تا توسط دو قرارگاه‌ اجرا شود.محور اول‌ این عملیات آبگرفتگی شمال‌ “بوبیان‌” با فرماندهی و هدایت‌ “قرارگاه‌ قدس‌” و محور دوم‌ نیز حد فاصل‌ کانال‌ ماهی تا جاده‌ شلمچه غرب‌ کانال‌ ماهی، با فرماندهی و هدایت‌ قرارگاه‌ کربلا بود.
در تدبیر عملیاتی، با توجه‌ به‌ حساسیت‌ شمال‌ آبگرفتگی بوبیان‌ برای‌ دشمن‌ و اهمیت‌ عبور از کانال‌ ماهی در غرب‌ کانال‌ زوجی، چنین‌ پیش‌ بینی می‌شد که‌ در صورت‌ تلاش‌ در این‌ محور، علاوه‌ بر فریب‌ دشمن‌ نسبت‌ به‌ سمت‌ اصلی تک‌، آتش‌ دشمن‌ نیز تجزیه‌ می‌شود.به‌ این‌ ترتیب‌ مرحله‌ اول‌ عملیات‌ در محور غرب‌ کانال‌ ماهی همزمان‌ با محور شمال‌ آبگرفتگی بوبیان‌ در ساعت‌ ۲:۱۵دقیقه بامداد روز ۱۸ فروردین ماه ۱۳۶۶،توسط لشکرهای‌۳۳ المهدی، ‌۲۵ کربلا،۱۹ فجر،۱۰سیدالشهدا و ۳۱ عاشورا که‌ به‌ ترتیب‌ از چپ‌ به‌ راست‌ ماموریت‌ تصرف‌ و تامین‌ هدف‌ را بر عهده‌ داشتند، آغاز شد.
لشکر ۱۰ حضرت سیدالشهداء (ع) در این عملیات با استعداد ۱۰ گردان وارد عمل شد که گردان حضرت علی اکبر (ع) از واحدهای خط شکن این لشکر بشمار می‌رفت که با ظرفیت دو گروهان فتح و نصر و در دو محور اقدام به تک(حمله) کرد.

نتایج عملیات:
*تجهیزات منهدم شده دشمن:

۶۰ دستگاه تانک، نفربر و دهها دستگاه خودرو.

یگان‌های منهدم شده دشمن:

تیپ‌های ۶۸ و ۶۵ نیروهای مخصوص، تیپهای ۱۰۶، ۴۱۶، ۲۹،۵ ،۲۷،۱۱۷و ۷۳ از لشکر  مکانیزه.

تیپ های ۱۰۴، ۴۵، ۴۲۱، و ۲کماندویی ستاد کل.

تیپ های ۲ و ۵ از گارد ریاست جمهوری.

تیپ ۶ زرهی.

گردان های ۱ و ۳ و ۴ از تیپ ۴۱۷.

تیپ ۴۲ پیاده.

۲ گردان کماندویی از لشکر محمد القاسم.

یک گردان تانک.تیپ ۲۶ زرهی.

*غنایم:

ده‌ها دستگاه تانک و نفربر و تعداد زیادی انواع خودرو

*تعداد کشته و زخمی دشمن:

۵۰۰۰ نفر.

*تعداد اسرا:

۲۰۰ نفر.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.