به بهانه یازدهم ذیقعده سال ۱۴۸ هجرى میلاد با سعادت امام رضا(ع)
با تولد بهار انتظار به پایان مىرسد. رنگ ماتم از چهره شهر زدوده مىشود. غم جاى خود را به شادى مى دهد و شکوفه هاى سفید بر قلبها شکوفا مى شود و چشمه امید در چشم هاى شیعیان مىجوشد. در صبحى به زیبایى بهار و به گرمى و صمیمیت خورشید در یازدهم ذى القعده سال ۱۴۸ هجرى، ماهى از تبار نور و از فرزندان على و فاطمه درخشش یافته، پا به عرصه گیتى مىگذارد. اسم او را که جد بزرگوارش سالها در انتظار دیدارش زندگى مىکرد و از او و تولدش سخن مىگفت، على نهادند و لقبش را رضا، چرا که همیشه راضى به رضاى پروردگار بود. پدر گرامى ایشان حضرت موسى بن جعفر علیهماالسلام همیشه او را به این نام فرا مىخواندند و کنیهاش را اباالحسن صدا مىزدند.
در دفتر تاریخ شیعه و در کتب و روایات از هشتمین امام با القاب رضا، صابر، رضى، وفى، فاضل، سراج الله، نور الهدى، صدیق و … نام بردهاند اما معروفترین لقب آن حضرت «رضا» است و به این دلیل خداوند نام «رضا» را براى او برگزیده است چون ایشان در آسمانها در نزد خداوند تبارک و تعالى و در زمین میان پیامبران و امام مورد رضایت بود و دل به خشنودى خدا سپرده بود.
… در تمایز امام هشتم از بقیه امامان شیعه و این که ایشان را به عنوان رضا مىشناسند، آمده است که: «از وقتى مخالفینی از دشمنان آن حضرت به او راضى شدند، هم چنانکه موافقین از یاران و دوستانش به او رضایت دادند و این خصوصیت در هیچکدام از پدران بزرگوارش نبود.» مادر کریمه آن حضرت که دلى به وسعت آسمان داشت و چشمانى پر از ستاره خوشبختى و در دستانش کلید درى بود که خشنودى خدا با او باز مى شد و آن در «رضا»ى او بود. او بانوى رنج کشیدهاى بود پر از مغرب اسارت که در اختیار جدهاش حضرت حمیده قرار داده شده بود. نام او را تکتم، نجمه، طاهره، اروى، سمانه و … آورده اند و بعضى خیزران و شقراء نیز گفته اند.
در عقل و دیندارى و حیاء از بهترین زنان بود و در زیرکى و محاسن و اخلاق مورد ستایش همگان قرار مى گرفت. شیخ صدوق از او روایت کرده است که فرمود: چون فرزندم امام رضا علیه السلام را حامله شدم به هیچ وجه سنگینى حمل را در خود احساس نمى کردم چون به خواب مى رفتم صداى تسبیح و تهلیل و تمجید حق سبحانه و تعالى را از درون بطن خویش مى شنیدم و ترسان بیدار مى شدم و دیگر صدایى نمى شنیدم. با این که مجموعه خواهران و برادران امام رضا علیه السلام را بین ۳۶ تا ۳۸ نفر ذکر کرده اند، اما هیچکدام از آنها در نزد حضرت امام موسى بن جعفر مثل امام رضا علیهم السلام مورد لطف و عنایت و توجه خاص آن حضرت نبود.
زندگى سراسر مبارزه
امام رضا علیه السلام تا زمان به امامت رسیدن خویش در سن ۳۵سالگى دورانى پر رنج را در زیر سلطه «جابرانه» عباسیان سپرى کردند. سالهاى دورى از پدر بزرگوارشان امام موسى کاظم علیهالسلام که به جرم حق طلبى و عدالتخواهى به تبعید و زندان و شکنجه محکوم شده بود از ایشان آتشفشانى نهفته، براى رویارویى با ظلم و تجاوز خلفاى جور ساخته بود. در حرکت هاى انقلابى و ظلم ستیزانه اى که همزمان با آخرین سالهاى عمر هارون الرشید و اوایل حکومت مامون، در نواحى شرق و شمال شرقى بلاد اسلامى در جریان بود به احتمال قوى، نمایندگان و سفیران خاص آن بزرگوار در حفظ روحیه دفاع از ولایت و شور خونخواهى آل على علیه السلام در بین قیامکنندگان از نقشى اساسى برخودار بودهاند. گذشته از این که اصل وجود امام رضا علیه السلام به عنوان قوىترین پشتوانه معنوى مردمى به شمار مى آمد که از عهدشکنى عباسیان و ظلم درباریان به جان آمده در پى جبران فرصتهاى از دست رفته و بازگرداندن دوباره خلافت و رهبرى به خاندان پیامبر اکرم بودند. همین امر بود که مامون را به چارهاندیشى وادار کرده، اسباب سفر اجبارى آن حضرت را از مدینه به مرو فراهم ساخت. سفرى که علیرغم تشریفات ظاهرى، باعث فشارهاى طاقتفرسا و تضییقات فراوان براى آن بزرگوار بود، تا جایى که در پارهاى روایات سخن از حبس و زندان ایشان به میان مىآید و با گماشته شدن کسانى چون هشام بن ابراهیم راشدى همدانى به عنوان حاجب بیت امام رضا علیه السلام هر حرکت و هر سخن و هر دیدارى تحت نظر قرار مىگیرند و به اطلاع مامون و ذوالریاستین رسانده مىشود. سختگیریها و محدودیتهاى کینهتوزانه دربار عباسى در زیر نقابى از ریا و فریب مردم، آنچنان امام رضا علیه السلام را تحت فشار روحى قرار مىدهد که یاسر خادم نقل مىکند: «گاهى که امام رضا علیه السلام خسته و عرقآلود و غبار گرفته، روزهاى جمعه از حضور اجبارى در نمازجمعه تشریفاتى دربار، به خانه برمىگشت، دستهایش را به دعا برمىداشت و مىگفت:
خدایا، اگر فرج و رهایى من از وضعیتى که به آن گرفتار شدهام با مرگ من میسر مىشود، پس همین ساعت در وفاتم تعجیل فرما.» آن بزرگوار پیوسته تا زمان شهادت غم گرفته و محزون و اندوهگین بود.
… امامت آن حضرت که مدت بیست سال یعنى تا سال۲۰۳هجرى به طول انجامید همزمان با دوران زمامدارى هارون ششمین خلیفه بنىعباس (۱۰ سال) و حکومت محمدامین فرزند بزرگتر هارون (۵ سال) و فرمانروایى عبدالله مامون (۵ سال) بود که از پیچیدهترین دورههاى خلافت عباسیان به شمار مىرود. مبارزات عقیدتى، سیاسى و فرهنگى امام رضا علیه السلام همزمان با پرورش نیروهاى دانشمند و ستمستیز، عامل اساسى در ناکام ماندن این خلفا، براى محو اسلام حقیقى و ریشهکن سازى تشیع راستین بود.
مناظرات و مباحثات مختلف امام با مامون و دانشمندان مختلف بلاد اسلامى و رهبران ادیان و مذاهب گوناگون، والاترین معارف اسلام و قرآن را در سطحى گسترده انتشار داد و حقانیت مذهب تشیع را در عالىترین وجه با مستحکمترین براهین به اثبات رسانید. امام رضا علیه السلام شرایط زندگى خود را با شرایط حضرت یوسف پیغمبر در دربار عزیز مصر قابل مقایسه مىدانست و دعا مىفرمود: «خدایا، تو خود مىدانى که من مجبور و بیچارهام، پس مرا مواخذه مکن، همچنان که بنده و پیامبرت حضرت یوسف(ع) را نسبت به ولایت مصر که بر عهدهاش افتاده بود مواخذه نمىفرمایى.»
… آن حضرت پس از حدود۵۵ سال عمر، که ۳ سال نهایى آن، به اقامت در «مرو» و «سرخس» گذشت، عاقبت در آخرین روز ماه سفر سال ۲۰۳ به دست مامون به وسیله انگور یا انار سمى به شهادت رسید و در «سناباد طوس» مدفون گشت.
منبع:
ماهنامه کوثر، شماره ۱۳ ، زهرا آکافان
ثبت دیدگاه