حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. ساعت تعداد کل نوشته ها : 6315 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 363×
لایه های پنهان جنگ
3

بسم الله الرحمن الرحیم این نوشتار که متعلق به  سایت نصر۱۹ می باشد، با بهره گیری از منابع مختلف، مطالبی مفید و خواندنی از ۸ سال دفاع مقدس را در قسمت های خلاصه ای گردآوری و در اختیار شما دوستان قرار داده است. امید است که این نوشته مورد خوشنودی شهدای عزیزمان قرار گیرد انشاالله…جنگ […]

پ
پ

بسم الله الرحمن الرحیم

این نوشتار که متعلق به  سایت نصر۱۹ می باشد، با بهره گیری از منابع مختلف، مطالبی مفید و خواندنی از ۸ سال دفاع مقدس را در قسمت های خلاصه ای گردآوری و در اختیار شما دوستان قرار داده است. امید است که این نوشته مورد خوشنودی شهدای عزیزمان قرار گیرد انشاالله…جنگ ایران و عراق که در بین اعراب با نام های قادسیه صدام و جنگ اول خلیج فارس شهرت دارد. در ۲۹شهریور ماه۱۳۵۹آغاز و تا مرداد۱۳۶۷ رخ داد. جنگی که یکی از فاجعه های تاریخی بشری در قرن۲۱ بود و بعد از جنگ ویتنام لقب طولانی ترین جنگ قرن بیست و یکم را کسب کرد.
در این جنگ  نه تنها عراق بلکه ۳۶ کشور بلوک شرق و غرب در برابر ایران صف کشیدند تا سرنگونی انقلاب اسلامی ایران را رقم بزنند. اما چه کسی می فهمد “ان تنصر الله ینصرکم و یثب اقدامکم” یعنی چه؟!

علل شروع جنگ
خام پنداری است که دلیل حمله عراق به ایران را تنها نپذیرفتن مسئله قرار داد مرزی۱۹۷۵از سوی صدام دانست. این قرارداد که عهدنامه ای در زمینه ی تعیین خطوط مرزی،به ویژه در مرز مشترک اروند رود بود، نمی توانست تنها دلیلی باشد که در ذهن صدام جرئت جسارت به خاک ایران را داده باشد.
جیمز بیل، کارشناس و تحلیلگر امریکایی خاورمیانه و خلیج فارس معتقد است دلیل اصلی شروع جنگ و مناقشات سیاسی قبل از آن را به طور کلی می‌توان در «تسلط یافتن بر خلیج فارس» دانست. صدام تصمیم داشت خود را به عنوان ژاندارم جدید این منطقه استراتژیک معرفی کند و از این طریق امتیازات سیاسی و اقتصادی فراوانی از کشورهای ثروتمند منطقه کسب کند.و تحقق این هدف نیز برای مصر و عربستان سعودی و سایر شیخ نشین های منطقه چندان ناخوشایند نبود.
 البته باید به دلایل جیمز بیل این نکته را نیز اضافه کرد که حمله عراق به ایران علاوه بر کشورهای ذکر شده برای کشور های دیگری از جمله ایالات متحده ی آمریکا، شوروی، انگلیس، آلمان، فرانسه و… نیز ناخوشایند نبود و بلکه خوشایند هم بود. زیرا علاوه بر رویکرد استعمار و سلطه گری،می توان دلایلی از جمله ترس از سیاست صدور انقلاب اسلامی به کشورهای زیر چکمه استعمار آنها را نام برد.

 مرور برخی از گفته های امام خمینی(ره) در اینجا دلیل قاطعی بر آنهاست:
“ما انقلابمان را به تمام جهان صادر می کنیم چرا که انقلاب ما اسلامی است و تا بانگ « لا اله الا الله و محمد رسول الله » بر تمام جهان طنین نیفکند، مبارزه هست و تا مبارزه در هر کجای جهان علیه مستکبران هست، ما هستیم”

 April 1986, Washington, DC, USA — In a pro-Iran march in Washington D.C., Iraqi demonstrators carry a portrait of the Iranian ruler Ayatollah Khomeini. They are protesting human rights violations taking place in Iraq during the Islamic revolution. — Image by © Joseph Sohm/Visions of America/Corbis

“ما باید به شدت هرچه بیشتر انقلاب خود را به جهان صادر کنیم و این طرز فکر را که قادر به صدور انقلاب نیستیم، کنار بگذاریم؛…البته اینکه می‌گوییم انقلاب ما به همه جا صادر بشود، این معنی غلط را از آن برداشت نکنند که ما می‌خواهیم کشورگشایی کنیم. همه کشورها باید در محل خودشان باشند.
ما می‌خواهیم این چیزی که در ایران واقع شد و خودشان از ابرقدرت‌ها فاصله گرفتند و [نجات] دادند، دست آنها را از مخازن کوتاه کردند، این در همه ملت‌ها و در همه دولت‌ها انجام بشود. معنی صدور انقلاب این است که همه ملت‌ها و همه دولت‌ها بیدار شوند و خودشان را از این گرفتاری نجات بدهند”

به نظر نگارنده یکی از جواب های این سوال که چرا بسیاری از کشورهای عربی و شرقی یعنی حدود۳۶کشور و خصوصاً کشورهای عربی به استثناء سوریه و لیبی به حمایت بی نظیر از رژیم عراق پرداختند ناشی از ترس شکل گیری انقلاب هایی نظیر انقلاب ایران در این کشورهاست. چیزی که با سیاست قدرت طلبی پادشاهان عرب و همچنین کوتاه شدن دست استعمارگران و حکام پنهان از ذخایر ملی آنها در تضاد بود.
اما به یاری خدا هجوم جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و آن کابوس مهیب به واقعیت پیوست و  تفسیر آن جرقه های بیداری اسلامی است. امید است که کشور های در بند استکبار با عبور از دام های متعدد ثمره ی شیرین خود را به جهان تقدیم کنند.
 در پایان نیز به دلایل دیگری از جمله  تشویق ها و حمایت های مکرر آمریکا از عراق برای حمله به ایران و دادن روحیه به صدام، تضعیف ساختار ارتش در داخل ایران،و همچنین اندیشه ی جداسازی خوزستان از سوی صدام،و… می توان اشاره کرد.

اما ریشه ی تمام این حمایت در کلید زیر نهفته است که:

طبق گفته طه یاسین رمضان نخست وزیر اسبق عراق در زمان جنگ تحمیلی؛
 “این جنگ به خاطر قرار داد ۱۹۷۵ و یا چند صد کیلومر و نصف اروند نیست.این جنگ به خاطر سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی است”

منابع:دانشنامه ویکیپدیا،ریشه های تهاجم،بنیاد حفظ ارزش های دفاع مقدس،روزنامه همشهری

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.