عاشورا و کربلا در نگاه امام جایگاه ویژه ای دارد و امام نظرگاه بلندی به عاشورا افـکنـده وآن را دست مایه سترگی برای آفریـنـش انقلاب اسلامی یافته واز آن الهام گرفته است. امام خمینی قیام خود را برگرفته از قیام سید الشهدا معرفی میکند و به آن افتخارمیکند و یادآورمی شـود که «مابـایستی درسـهای شجاعـت، شهـادت، عدالـت، عدالـتخـواهی، مبارزه باظـلم، ودفاع از مکتب رافراگیریم. وی با استدلال به شیوه وسیرهی زندگی امام حسین علیه السلام منطق راحـت طلبـان بـیدرد و سازشگران دنـیاطلب و تماشاچیان توجیه گر را مردود می شمارد. این بدان جـهت اسـت که خط سرخ شیعه که هـمان اسلام ناب محمدی است در کربلا برجسته ترمیشود.
درپرتونهضت عـاشورا آزادی خواهـی، ذلت ستیـزی و شهادتطلبی که لازمهی مـبـارزه بادستگاه جور است پررنـگ ترمیشود. از این رو پژوهشگـران ومورخان قیام امام خمینی را دارای ویژگیهایی که نـه تنها درقرنهای معاصر بلکه درطول تاریخ بینظیر میدانند. بیشک یکی از این ویژگیها پیوندی است که بین انقلاب امام خمینی وانقلاب امام حسین علیه السلام وجود دارد.
نگاهی کلی به شخصیت امام حسین علیه السلام از نگاه امام خمینی :
۱ – قیام برای خدا:
سید الشهداء با چند نفر ازاصـحاب قیام کردند و چون آن قیام برای خدا بود اساس سلطنت آن خبیث را درهم شکستند.
۲ – مسؤلیت پذیری:
در بحث مسؤلیت پذیری از همه انبیاء و اولیاء بارزتر و معروف تر سیدالشهـدا است. اگر وضع تفکر امام حسین علیه السلام مثل بعضی از مقدسین جامعه خودش بود کربلایی پیش نمیآمد. یـک راحت طلبی بود وکـناره گیری از جـامعه لکن وضـع تفکرامام حسین علیه السلام طوردیگری بود.
۳ – شهادت طلبی:
هرچه روزعاشورا شهادت به امام حسین علیه السلام نزدیک ترمی شد حضرت افروخته تر میشد. جوانانِ اومسابقه می دادند برسر این که شهیـد شونـد، همه میدانستنـد که بعداز چندساعت دیگر شهیدند.
۴ – صبر واستقامت:
روزعاشوراوشب یازدهم مصائب ومخایفی اتفاق افتادکه تحمل این همه سختی و رنج ومشقت را کسی جز حضرت زینب سلامالله علیه نداشت.
۵ – تجلیات عرفانی و جود مقـدس امـام حسین علیه السلام:
ماکه تابع امام حسین علیه السلام هستیـم بـایـد بـه تفکردرمسائل عرفانی وملکوتی امـام حسیـن علیه السلام بـپردازیـم و ببینیم ایشان چه وصفی در زندگی داشت. قـیـامـش، انگیزهاش نهی از منکر بود که منکری باید ازبین برود.مناجات شعبان، دعای عرفه امام حسین و…
فلسفه ی نهضت عاشورا
اگر در رابطه با فلسفه نهضت امام حسین علیه السلام بخواهیم صحبت نماییم باید یک متفکر واسلام شنـاس ژرف اندیش رجوع کنیم؛ در این زمینه بهتر از امام راحل پیدا نمـی شود. امام راحل اهداف مختلفی رابرای قیام امام حسین علیه السلام بیان کرد که اولاً همهی اینها در طول یکدیگرند و نه تنها با هم مناقاتی ندارند بلکه مکمل هم هستند.
۱ – بازگرداندن جامعه به سنت وسیرهی پیامبر:
به دلـیل انحراف جامعه اسلامی از سنت وسیرهی نبوی در دورهی حاکمیت یزید امام حسین علیه السلام تلاش اصلی ومحوری خود را در بازگرداندن جامعه به سنت وسیرهی نبوی صرف کرد. امام حسین علیه السلام درخطبهای میفرماید «پیامبر اکرم فرموده است: کسی که ببیند یک سلطان جائری حلال می شمرد حرمـات الله را و مـع ذالک سـاکت شود و تغییر ندهد باقول و یا عمل خودش ایـن انحرافی که سلطـان جائر پیداکرده حتم اسـت برخدای تبارک وتعالی که جای اوراهم همان جای سلطان جائر درآخرت قرار بدهد.
۲ – حفظ واحیای شریعت:
درطول هدف پیشین، احـیای شریعت اسلام ازدستبرد و تطاول معاندان ازجمله هدفهـای والای حسینی است. خطری که که معاویه ویزید برای اسلام داشتند منصب خلافـت نبود؛ این کمترین خطر بود و خطرهای جدی تری هم بودند:
الف) اسلام را به صورت سلطنت دربیاورند.
ب) معنویت رابه صورت طاغوت درآورند
ج) اسلام را منقلب کنند و به یک رژیم کاملاً طاغوتی درآورند.
۳ – اقامه ی عدل ومعروف و رفع مـنکر:
امام از هـمان روزاول فـرمودند: می بینید که به معروف عمل نمی شود و به منکر عمل میشود. اوانگیزهاش این بود که معروف را اقامه کند و منکر را از بـین ببرد.
۴- تشکیل حکومت اسلامی:
آنها که خیال میکـنند کـه سیدالشهدا برای حکومت نیامده بود و خود اینها برای حکومت آمدند سخت دراشتباهند. برای اینکه حکومت باید دردست کسی مثل سید الشهدا باشد زیرا اصل قیام انبیاء از اول تا آخر این بوده است.
۵- شهادت:
خون شهید رسواگر ظالم ونشانه نزدیک ترشـدن پیروزی مکتب است. هردلاوری که در راه خدا شهید میشد ابتهاج حسین علیه السلام هم زیادتر میشد؛ چراکه قیام، یک قدم به هدف و پیروزی نـزدیـک تر میشد.
۶ – انجام اصلاحات بنیادی:
بنیامیه چه کسانی هستند؟ شجره ملعونهای که ناگزیر، اسلام آوردند در حالی که درونی سراسر کفر و ظاهریاسلام داشتند؛ نمونههای بارز نفاق.
دستاوردهای قیام عاشورا
۱- حفاظت از اندیشه های اسلامی:
پیغمبر صل الله علیه و آله و سلم فرمود: «انا من حسین» یعنی دیانت را او نگه میدارد وایـن فدا کاری و دیانت، اسلام رانگه داشته است .
۲- عاشورا نماد غلبه حق بر باطل:
امام حسین علیه السلام ویارانش کشته شـدهاند اما پیروزی نهـایی از آن آنهاست؛ چراکه مکتبشـان شکـست نخورد و یزیـد ویـارانـش در مـزبـلهی تـاریـخ دفـن شدند تا ابد. این همان پیروزی خـون بر شمشیر وحق بر باطل است
دروس عاشورا
۱ – رابطهی دین و سیاست و لزوم بر خورداری از بینش سیاسی
۲ – لزوم فداکاری در راه احیای شریعت
۳ – درس جاودانگی در پرتو شهادت
۴ – تحمل رنجها و مشقتها
۵ – درس شجاعت
۶ – ادای تکلیف در هر صورت
۷ – چگونگی مبارزهی انقلابی وتسلیم نشدن
ثبت دیدگاه