,بسم الله الرحمن الرحیم
ارزش هر خدمتی موافق ارزش آن کسی است که برایش خدمت می کنیم. هر کس هر خدمتی در راه خدا برای خلق خدا بکند این ارزش دارد لکن ارزش ها مختلف هستند به ارزش آنهایی که برای آنها خدمت می کنیم. همه بنیادهایی که برای خدا در راه اسلام به کشور خودشان خدمت می کنند و همه اشخاصی که برای اعتلاء کلمه اسلام خدمت می کنند همه آنها پیش خدای تبارک و تعالی ارزش دارد و مورد عنایت حق تعالی ان شاء الله خواهند شد .لکن ارزش بنیاد شهید، خدمت به شهید و خدمت به بازماندگان شهید و خدمت به آنهایی که در راه اسلام برای فداکاری حاضر شدند لکن معلول شدند و عضوی از اعضای خودشان را از دست دادند یاجراحاتی بر آنها وارد شده است ارزش این خدمت که برای شهداء اسلام وبرای فداکاران اسلام انجام می گیرد شاید از سایر ارزش ها بیشتر باشد درباره شهید آنقدر از اسلام و از اولیاء اسلام روایات وارد شده است در فضل شهادت که انسان متحیر می شود. من بعضی از یک روایت را برای شما ترجمه می کنم تا بدانید که شما در خدمت چه اشخاصی هستید و بنیاد شما چه ارزشی دارد. در روایتی از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده است که برای شهید هفت خصلت است که اولی آن عبارت است از اینکه اول قطره ای که از خون او به زمین بریزد تمام گناهانی که کرده است آمرزیده می شود و مهم آن آخرین خصلتی است که می فرماید، می فرمایند که به حسب این روایت(که شهید نظر می کند به وجه الله)و این نظر به وجه الله راحت است برای هر نبی هر شهید.
شاید نکته این باشد که حجاب هائی که بین ما و حق تعالی هست و وجه الله است و تجلیات حق تعالی هست، تمام این حجاب ها منتهی می شود به حجاب خود انسان.
انسان خودش حجاب بزرگی است که همه حجاب هائی که هست، چه آن می شوند به اینکه حجابی که خود انسان است. ما خودمان حجاب هستیم بین خودمان و وجه الله و اگر چنانچه کسی فی سبیل الله و در راه خدا این حجاب را داد، این حجاب را شکست و آنچه که داشت که عبارت از حیات خودش بود تقدیم کرد، این مبدا همه حجاب ها را شکسته است، خود را شکسته است، خود بینی و شخصیت خودش را شکسته است و تقدیم کرده است و چون برای خدا جهاد کرده است و برای خدا دفاع کرده است از کشور خدا و از آئین الهی و هر چه داشته است در طبق اخلاص گذاشته و تقدیم کرده است، خود را داده است، این حجاب شکسته می شود.
شهدا، شهدائی که برای خدای تبارک و تعالی و در سبیل خدای تبارک و تعالی و راه خدای تبارک و تعالی جان خودشان را تقدیم می کنند و آنچه که در دستشان است و بالاترین چیزی است که آنها دارند تقدیم خدای می کنند، در عوض خدای تبارک و تعالی این حجاب که برداشته شد جلوه می کند برای آنها، تجلی می کند برای آنها چنانچه برای انبیا هم چون همه چیز را در راه خدا می خواهند و آنها خودی را نمی بینند و خود را از خدا می بینند و برای خودشان شخصیتی قائل نیستند، حیثیتی قائل نیستند در مقابل حق تعالی، آنها هم حجاب را بر می دارند «فلما تجلی ربه للجبل جعله دکا» تجلی می کند .
خدای تبارک و تعالی در کوه طور و یا در جبل انیت خود موسی و موسی صعق. آنها در حال حیات، انبیا و اولیا نظیر انبیا و تالی تلو انبیا در زمان حیات شان آن چیزهایی که حجاب بوده است بین آنها و بین حق تعالی می شکنند و صعق برای آنها حاصل می شود و موت اختیاری برای آنها حاصل می شود، خدای تبارک و تعالی بر آنها تجلی می کند و نگاه می کند به حسب آن نگاه عقلی، باطنی و روحی و عرفانی و ادراک می کنند و مشاهده می کنند جلوه حق تعالی را و شهید هم حسب این روایتی که وارد شده است، نظیر انبیا وقتی که شهید شد چون همه چیز را در راه خدا داده است خدای تبارک و تعالی جلوه می کند به او و آن هم ینظر الی جلوه خدا، الی وجه الله این آخر چیزی است که برای انسان، آخر کمالی است که برای انسان هست. در این روایتی که در کافی نقل شده است در این روایت انبیا را مقارن شهدا قرار داده است که در جلوه ای که حق تعالی می کند بر انبیا همان جلوه را هم بر شهدا می کند. شهید هم ینظر الی و جه الله و حجاب را شکسته است همانطوری که انبیا حجاب ها را شکسته بودند و آخر منزلی است که برای انسان ممکن است باشد، مژده داده اند که برای شهدا این آخر منزلی که برای انبیا هم هست شهدا هم به حسب حدود وجودی خودشان این آخر منزل به این آخر منزل می رسند.
صحیفه نور جلد ۱۳ صفحه ۲۷۳
۵۹/۱۰/۲۰
ثبت دیدگاه