حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 6343 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 363×
لایه های پنهان جنگ قسمت اول
1

 ایرانی ها در پی شروع جنگ نبودند، آنها هم که جنگ را شروع کردند، پیش خودسان بازی آسانی را شروع کرده بودند که بنا بود، آخرش ایران سقوط کند، صدام برنده شود و پرونده انقلاب اسلامی برای همیشه بسته شود سناریو و بازی آن طور که خواستند پیش نرفت و شد یک جنگ تمام عیار. […]

پ
پ

لایه های پنهان جنگ

 ایرانی ها در پی شروع جنگ نبودند، آنها هم که جنگ را شروع کردند، پیش خودسان بازی آسانی را شروع کرده بودند که بنا بود، آخرش ایران سقوط کند، صدام برنده شود و پرونده انقلاب اسلامی برای همیشه بسته شود سناریو و بازی آن طور که خواستند پیش نرفت و شد یک جنگ تمام عیار.
ایرانی ها تصمیم گرفته بودند از کشورشان، خودشان و انقلابشان دفاع کنند و درسی به دشمنان نظام و صدام بدهند که دیگران هم یادشان بماند. همین گونه هم شد. صدام که قدرتمندانه در طبل جنگ کوفته بود با هم پیمانان خویش تا لبه پرتگاه سقوط پیش رفت.
برای دانستن این حرف ها نیازی نیست نوشته ها و گفته های ایرانی را بخوانی و بشنوی. در نوشته ها و گفته ها و ناگفته های غیر ایرانی نیز همه اش را میتوان یافت. اگر چه تمام حرف ها را نگفته اند! این کتاب برگزیده ای است از دو مجموعه یک و دو نمایشگاهی«لایه های پنهان جنگ» که گوشه هایی از این اسناد، نوشته ها و گفته ها را به تصویر کشیده است.

*****

۱.هراس غرب از رهبری امام خمینی(ره)
کنت دمارانش رئیس سابق سازمان جاسوسی فرانسه:
«ایران یکی از قدرت های واقعی منطقه است که دارای ذخایر عظیم نفت در قلمرو وسیع و پرجمعیت خود می باشد؛ هزاران سال است که این امپراتوری به عنوان تنها قدرت مسلط کل منطقه شناخته شده بود. اکنون در زمان آیت الله خمینی(ره) این قدرت چندین برابر شده است.»
پیام کنت دمارانش به صدام در خصوص امام خمینی(ره):
«در مورد این مرد(امام خمینی) هوشیار باش. هیچ چیزی خطرناکتر از جنگلی که اتش گرفته باشد، نیست. زیرا بادهای قوی به آن می وزد و آن آتش می تواند مرزهای فکری و کشوهای همسایه را نیز فرار گیرد.»
جنگ جهانی چهارم، دیپلماسی و جاسوسی
در عصر خشونت/ کنت دمارانش
۲. هدف از جنگ مبارزه با انقلاب اسلامی
طه یاسین رمضان نخست وزیر عراق:
«این جنگ به خاطر قرارداد ۱۹۷۵ و یا چند صد کیلومتر و نصف اروند نیست. این جنگ به خاطر سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی است.»
لس آسپین رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا:
«باید هدف استراتژیک آمریکا متوقف کردن ایران در گسترش انقلاب اسلامی بنیادگرای خود به جهان عرب و به ویژه خلیج فارس باشد. حتی اگر در این راه استفاده از نیروی نظامی لازم شود.»
ریشه های تهاجم/فرهاد درویشی
۳. تجزیه ایران
طارق عزیز:
«وجود چندین ایران کوچک بهتر از وجود یک ایران واحد خواهد بود و ما از شورش قومیت های مختلف ایران پشتیبانی می کنیم و همه سعی خود را برای تجزیه ایران بکار خواهیم بست.»
آنتونی.اچ. کردزمن نویسنده غربی:
«به نظر می رسد عراق واقعا اثرات حمله به کشوری را که در میانه راه انقلاب بود، تجزیه و تحلیل نکرده باشد. به نظر می رسد عراق به سادگی فرض کرده بود حمله اش به تجزیه ایران منجر شود تا یکپارچگی و وحدت آن، حتی برخی از سران عراق در طی مصاحبه های اخیر خود پذیرفتند که آنها هرگز گمان نکرده بودند که تاثیر حمله آنها به ایران اینگونه باشد که قیامی توده ای برای حمایت از آیت الله خمینی ایجاد شود.»
۴. تا نیم ساعت دیگر کمر ایران خواهد شکست
وفیق السامرایی(مسئول بخش ایران در استخبارات عراق):
«راس ساعت دوازده روز ۲۲ سپتامبر۱۹۸۰(۳۱ شهریور ماه ۳۵۹) صد و نود و دو هواپیمای جنگنده نیروی هوایی عراق، به طرف اهدافشان در داخل خاک ایران به پرواز درآمدند. در همین لحظه فرمانده کل قوا،«صدام حسین» در حالی که چفیه قرمز رنگ به سر داشت و نوار فشنگ به دور کمر خود بسته بود، بی آنکه درجات نظامی اش را نصب کرده باشد، وارد اتاق عملیات شد«عدنان خیرالله» وزیر دفاع به او چنین گفت:«سرور من! جوانها بیست دقیقه قبل به پرواز درآمدند» صدام به او پاسخ داد:«تا نیم ساعت دیگر کمر ایران خواهد شکست.»
ویرانی دروازه شرقی/وفیق السامرایی
۵. آمریکا به بلندپروازیهای صدام احترام می گذارد
سه ماه پس از تجاوز عراق به ایران طارق عزیز(وزیر امور خارجه عراق) طی سفری به فرانسه خبر ملاقات صدام و برژینسکی را در اختیار مجله فیگارو قرار داد، گزارش فیگارو چنین است:
«جریان جنگ ایران و عراق در واقع از زمانی آغاز شد که برژینکی به اردن سفر کرد(تیرماه۱۳۵۹) و در مرز دو کشور اردن و عراق با شخص صدام ملاقات نمود و قول داد که از صدام حسین کاملا حمایت نماید و این امر را تفهیم کرد که آمریکا با آرزوی عراق در مورد تسلط بر شط العرب(اروندرود) و احتمالا برقراری یک جمهوری عربستان در این منطقه مخالفت نخواهد کرد. بالاخره این اقدامات، به کشاندن عراق به جنگ علیه ایران منجر شد. پیش بینی ها چنین بود که اگر بغداد پیروز بشود، ایران بی ثبات شده و با از میان رفتن جمهوری اسلامی ایران، یک دولت طرفدار غرب در ایران به قدرت می رسد.»
آغاز تا پایان/ محمد درودیان
۶. آمریکا، اتهام تروریست بودن را از پیشانی عراق پاک کرد
«آمریکا در فروردین ۱۳۶۱ نام عراق را از فهرس کشورهای مظنون به حمایت از تروریسم بین المللی حذف کرد. هر کشوری که نامش در این فهرست قرار داشت تابع کنترل سیاست خارجی آمریکا قرار می گرفت. مبادله تجاری آمریکا به آن کشور دشوار می شد و استحقاقا دریافت کمک های ایالات متحده آمریکا را نداشت. پس برای آنکه آمریکا بتواند به بغداد کمک کند، باید ابتدا اتهام تروریست بودن را از پیشانی عراق پاک می کرد.
رادیو آمریکا:
«پس از حذف نام عراق از لیست کشورهای حامی تروریسم، ناگهان سیل اعتبارات از سوی بانک بین المللی صادرات و واردات آمریکا روانه بغداد شد و موسسه اعتبارات بازرگانی آمریکا پرداخت وام های بین المللی به عراق را تضمین کرد.»
«علاوه بر آن آمریکا در ‍ژزانویه ۱۹۸۴ به منظور هرچه تنگتر کردن حلقه محاصره اقتصادی، نام ایران را به فهرست های کشورهای حامی تروریسم افزود.»
آغاز تا پایان/محمد درودیان
۷.پیوند ماهواره ای آمریکا و عراق
کنت تیمرمن محقق و نویسنده آمریکایی
«پیوند ماهواره ای درصدر موافقت های بلند مدت عراق و آمریکا بود و در مورد تحرکات نیروی هوایی ایران نیز اطلاعات با ارزشی در اختیار ارتش عراق قرار می گرفت، این اطلاعات را آواکس های آمریکایی مستقر در ریاض، به کمک پرسنل آمریکایی از منطقه نبرد جمع آوری می کردند در همین راستا مجتمع پیشرفته و پرهزینه ای در بغداد ساخته شد تا اطلاعات مستقمیا از ماهواره دریافت شده و پردازش بهتری از اطلاعات بر روی عکس ها صورت پذیرد.»
سرلشکر وفیق السامرایی(مسئول اسبق بخش ایران در استخبارات عراق)
«این عکس ها به گونه ای بود که ما به راحتی می توانستیم تصاویر سربازانی که در پادگان های ایران در حال آموزش هستند را مشاهده کنیم، حتی کسی که در رژه، دست و پایش را به اشتباه حرکت می داد در این عکس ها مشخص بود. هنگامی که کارخانه های سیمان را بررسی می کردیم، تعداد کیسه هایی که در روی کامیون ها قرار داشت را به راحتی شمارش می کردیم، در عین حال ماهواره نتایج حملات هوایی و موشکی را نیز گزارش می دادند.»
۱.سوداگری مرگ/کنت تیمرمن ۲ .ویرانی دروازه شرقی/وفیق السامرایی
۸. ورودی بزرگترین تامین کننده نیازهای تسلیحاتی عراق
روزنامه القبس چاپ کویت:
«شوروی یک پل هوایی برای حمل اسلحه و مهمات به عراق برقرار کرده است. گورباچف با ارسال نامه ای به برخی سران عرب، به آنان اطمینان داده است که شوروی اجازه نخواهد داد عراق در جنگ با ایران شکست بخورد.»
«در نوامبر ۱۹۸۲ بین هزارتا هزار و دویست مشاور نظامی شوروی به عراق بازگشتند و ۴۰۰ فروند تانکT55 و ۲۵۰ فروند تانکT12 به عراق داده شد و مقادیر عظیمی موشک گراد، فراگ۷، سام۹ و اسکادبی در راه بود. عراق تنها کشوری بود که از بلوک شرق به موشک اسکادبی مجهز شد.»
«در سال ۱۹۸۳ شوروی بار دیگر تحویل سلاح در حجم وسیع را به عراق از سر گرفت و تمامی تجهیزاتی را که عراق در طی دو سال نخست جنگ در صحنه نبرد از دست داده بود جایگزین کرد.»
چالز فیلیپ دیوید(نویسنده کتاب جنگ خلیج فارس توهم پیروزی)
«شوروی با ۶۱% بزرگترین تامین کننده نیازهای تسلیحاتی عراق است.»
۱.رویارویی استراتژیها/حسین اردستانی ۲.دعاوی ایران/آلن فریدمن ۳. سوداگری مرگ/کنت تیمرمن
۹. انگلستان و ساخت شبکه پناهگاه های زیرزمینی برای صدام
«در ژوئن ۱۹۸۲ صدام تصمیم گرفت برنامه پرهزینه ساخت شبکه پناه گاه های زیرزمینی را به اجرا بگذارد تا بتواند منابع استراتژیک خود را از خطر حملات هوایی مصون بدارد. بر این اساس شرکت های انگلیسی طرحی را ارائه کردند که به موجب آن برای ۴۸ هزار سرباز پناهگاه امن ساخته می شد. هر پناهگاه تونل پولادین داشت و می توانست تا ۱۲۰۰ نفر را در خود جای دهد. یکی از آنها در کنار کاخ ریاست جمهوری بنا شده بود و پر از تجهیزات الکترونیکی، کامپیوتر، تله پرینت و شبکه های ارتباطی بود و دفتر صدام را با تمام نقاط عراق در تماس دائم قرار می داد. حفاظت از این پناهگاه به گونه ای بود که اگر کسی به داخل آنها رخنه می کرد دوربین ای ویدئویی او را می دیدند و مسلسل های خودکار نصب شده بر روی دیوارها بر سر و روی او گلوله می باریدند. در راستای همین همکاری ها شرکت مارکنی انگلیس فرستنده های ماکروویو نظامی در اختیار عراق قرار داد و شرکت راکال نیز متعهد شد تا کارخانه تولید پیشرفته ترین رادیوی نظامی جهان را به نام جاگوار در عراق احداث نماید.»
سوداگری مرگ/کنت تیمرمن
۱۰. فرانسه و اعطای یک بمب اتمی به عراق
سرلشکر وفیق السامرایی(مسئول اسبق بخش ایران در استخبارات عراق)
«کمک های خارجی فرانسه به عراق به جایی رسید که فرستاده ی آنها به بغداد آمد و با وزیر دفاع وقت، عدنان خیرالله ملاقات نمود و به او گفت: (فرانسه به طور جدی زمینه ی اعطای یک بمب اتمی به عراق را بررسی می نماید. می توان برای مجبور کردن ایران به توقف جنگ این بمب را به هدف مشخصی پرتاب نمود.) من تا سال ۱۹۸۴ نسخه ای از این گزارش را که با امضای وزیر دفاع برای صدام ارسال شده بود، در یک صندوق ویژه نگهداری می کردم.»
۱. ویرانی دروازه های شرقی/وفیق السامرایی ۲.روزنامه السفیر لبنان۲۹/۱/۱۹۹۶
۱۱. مقام نخست آلمان در توسعه تسلیحات شیمیایی عراق
تیمرمن محقق و نویسنده آمریکایی:
«شرکت آلمانی کارل کولمب سرانجام ۶ خط تولید سلاح شیمیایی جداگانه به نام های احمد، محمد، عیسی، عانی، مدای و قاضی در مجتمع سامره ایجاد کرد. اولین آنها در سال ۱۹۸۳ و آخرین شان در سال ۱۹۸۶ تکمیل شدند. از گاز خردل و اسید پروسیک تا گازهای عصبی سارین و تابون در این کارخانه تولید می شدند و در خمپاره ها، راکت ها و گلوله های توپ جاسازی می شدند. بی تردید این بزرگترین کارخانه سلاح شیمیایی در جهان بود.»
رادیو بی بی سی به نقل از مجله اشپیگل:
«هیچ کشوری به اندازه آلمان چنین کمک تحقیقاتی و تولیدی به عرا در تهیه یک نوع سلاح کشندخ و تعیین کننده نکرده است.»
۱سوداگری مرگ/کنت تیمرمن ۲. ما اعتراف می کنیم/محسن صفری
۱۲. تجارت غیرقانونی اسلحه با اطلاع مارگارت تاچر
آلن کلارک وزیر تدارکات نظامی انگلیس که در دهه۱۹۸۰ در وزارت تجارت و صنایع این کشور مشغول به کار بوده علیرغم وجود تحریم فروش اسلحه به عراق، ارسال تجهیزات نظامی به عراق را تسهیل کرده است.
دولت مارگارت تاچر نیز از این امر اطلاع داشته و مراتب را در یگ گزارش محرمانه دولتی به تاریخ ژانویه۱۹۹۸ نیز درج شده است.
گفته می شود بخشی از این تجهیزات شامل رادارهای پیشرفته، تجهیزات نظامی، تجهیزات مربوط به صنایع مهمات سازی و تجهیزات مورد مصرف در صنایع موشکی بوده است.
۱۳.ارائه مشاوره و کمک به نظامیان عراق
«آمریکا پیش از اعزام سفیر به بغداد، یک رئیس تمام وقت در ایستگاه اطلاعاتی آمریکا در بغداد مستقر کرده بود، او از منزلت و جایگاه مهمی در نزد صدام برخوردار بود و قبل از هر حمله بزرگ مورد مشورت قرار می گرفت.»
آلن فریدمن به نقل از یکی از مقامات کاخ سفید:
«نیروهای ما در میدان جنگ به نظامیان عراقی، کمک های تاکتیکی نظامی می کردند و حتی گاهیی نیز خود را دوشادوش سربازان عراقی در مرز ایران می یافتند و این وضعیت تا سال ۱۹۸۷ ادامه داشت.»
هاوارد تیچر(کارشناس ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید):
«آمریکا برای صدام حسین کاری کرد که تا آن زمان برای هیچکدام از نزدیکترین متحدان خود نکرده بود.»
۱.سوداگری مرگ/کنت تیمرمن ۲. دعاوی ایران/آلن فریدمن ۳.آخرین روزهای CIA/مارک پری
۱۴. سوئیس و ساخت کارخانه فرآوری اورانیوم
کنت تیمرمن(محقق و نویسنده آمریکایی):
«عراقی ها یک شرکت سوئیسی به نام شرکت مهندسی آلسا الو سوئیس را اجیر کردند تا کار بر روی پروژه اورانیوم را آغاز کند… در طول پروژه کارکنان شرکت با هیچ کس تماس نداشتند و طرح آنها در کمال خفا انجام می گردید. بعدها معلوم شد که این شرکت، واحد تولیدی خاصی در کارخانه ی القائم عراق ایجاد کرده تا به استخراج نمک های فلوئور و از جمله فلوئور آمونیوم از اسید فسفریک مایع بپردازد. آن طور که کار پیش می رفت القائم به صورت پروژه ای کلیدی در کار تلید سلاح هسته ای عراق درمی آمد این علاوه بر وظیفه اولیه پروژه یعنی تولید مقادیر عظیم مواد شیمیایی برای استفاده در سلاح مرگبار گاز سمی بود.»
سوداگری مرگ/کنت تیمرمن
۱۵.کمک های شیمیایی و بیولوژیک آمریکا به عراق
شبکه تلویزیونیABC آمریکا در ۱۱ سپتامبر ۱۹۹۰:
«صدام حسین از یک شرکت آمریکایی به نام«آل کولاک» در بالتیمور، بیش از ۵۰۰ تن ماده شیمیایی به نام «فیودی گلیکول» خریداری نمود که این ماده بگونه ای بود که در صورت مخلوط شدن با اسید کلریدریک به گاز خردل تبدیل می گردید.»
«بنابر گزارشی شرکت های خصوصی آمریکا در دهه ۸۰ با گرفتن مجوز از طرف وزارت بازرگانی آمریکا نمونه هایی از مواد بیولوژیکی و میکروبی را به عراق صادر کرده اند که این مواد از نوع ضعیف شده نبوده و قارد به تولیدمثل بوده اند. در میان آنها میکروب سیه زخم، طاعون و همچنین یک باکتری سمی به نام«ستریدیوم با تولینی» به چشم می خورد.»
۱ما اعتراف می کنیم/محسن صفری ۲. دعاوی ایران/آلن فریدمن
۱۶.مین های ضدنفر ایتالیایی
آلن فریدمن(محقق و نویسنده آمریکایی)
«در یکی از پیچیده رتین خلافکاری ها در رم، میلیون ها مین مرگبار با استفاده از یک شرکت قلابی در سنگاپور به عراق فرستاده شدند. عراق به کمک یکی از شعبات بانک لاوورو در شمال ایتالیا ۹ میلیون مین ضد نفر به ارزش۲۲۵ میلیون دلار خریداری نمود. این مین ها ساخت شرکت«والسلا» بود که ۵۰ درصد آن تحت مالکیت شرکت فیات، گروه صنعتی بزرگ ایتالیا و تحت کنترل جیانی آنیلی ۷۲ ساله بود که امروزه نیز به عنوان پادشاه بدون تاج و تخت ایتالیا معروف است. برخی از مین هایی که عراق دریافت نمود از نوع بسیار وحشتناکی است که به راحتی می توان آنها را از هلی کوپتر پخش کرد یا به سادگی روی سطح بیابان انداخت. اگر کسی روی این مین ها پا می گذاشت پای قربانی تا مچ پا یا حتی ران پا قطع می شد.»
دعاوی ایران/آلن فریدمن
۱۷. فرانسه و فروش جنگنده های میراژ
کنت تیمرمن(محقق و نویسنده امریکایی):
« در ژانویه ۱۹۸۱، تحویل ۶۰ فروند میراژ F1 مجهز به موشک که ابتدا از سوی والری ژیسکاردستن معلق شده بود آغاز گشت. در ژوئیه همان سال فرانسه، بنی صدر و مسعود رجوی را به عنوان پناهنده سیاسی پذیرفت.
رجوی، پاریس را به ستاد اپوزیسیون ایران تبدیل کرد. به دنبال خروج دیپلمات های فرانسه از تهران در سال پ۹۸۲ اقدام به تحویل ۵ فروند هواپیمای سوپراتاندارد مجهز به موشک های اگزوست به عراق کرد.»
آلن فریدمن:«تحویل سلاح تقریبا بصورت روزمره ادامه داشت. یکی از پایگاه های ناتو که در مرکز فرانسه احداث شده بود بصورت مرکز بارگیری آنتونوف های نیروی هوایی عراق درآمد. این هواپیماها روزانه به این فرودگاه می آمدند و موشک های ساخت فرانسه، بمب های خوشه ای، فیوز، تجهیزات رادار با خود به عراق می بردند. سازمان های اطلاعاتی فرانسه در سال ۱۹۸۶ برآورد کردند که اگر فرانسه سه هفته از ارسال کمک به عراق خودداری کند، آن کشور شکست خواهد خورد.»
۱.دعاوی ایران/آلن فریدمن ۲.سوداگری مرگ/تیمرمن

۱۸. گزارشی از سفر رامسفلد به بغداد
تلگراف بخش منافع آمریکا در عراق از ویلیام ال.ایگلتون به وزارت خارجه دسامبر۲۶ دسامبر ۱۹۸۳:
«ویلیام ایگلتون برای پیگیری دیدار دونالد رامسفلد با محمد الصحاف، معاون وزیر خارجه عراق ملاقات می کند. ایگلتون در زمینه تلاش های آمریکا برای هماهنگی سیاست کشورهای خلیج فارس در قبال جنگ ایران و عراق، اقدام واشنگتن بریا توقف فروش های تسلیحاتی به ایران، و تمایل ایالات متحده برای افزایش صادرات نفت عراق به بحث می پردازد. او توجه و علاقه آمریکا را در مورد وضعیت اقتصادی عراق به اطلاع محمدالصحاف می رساند و این موضع را متذکر می شود که، بررسی سیاست سطح بالا که مواضع سیاسی و محیط مناسب را فراهم آورده به واسطه رامسفلد فرستاده ویژه ریگان به رهبری عراق را به سطح جدیدی ارتقا بخشیده است. این امر اهمیت نمادین دارد و به لحاظ عملی سودمند است.»
۱۹.هدیه ای شاهانه برای صدام
مجله ژون آفریک مورخ ۹ژوئن۱۹۸۲:
«زمامداران عربستان درست یک ماه مانده به شروع جنگ، هنگام استقبال از صدام به وی هدیه شاهانه ای دادند و آن گزارشی بود که از سوی دستگاه های سری آمریکا تهیه شده بود و در آن اوضاع اقتصادی، اجتماعی و نظامی ایران تشریح شده بود. علاوه بر آن اطلاعات دقیقی درباره وضعیت ارتش ایران، تعداد نفرات آن، مواضع و تجهیزات قابل بهره برداری آن و اطلاعات مختلف دیگر که بسیار محرمانه بود به او منعکس کردند. خلاصه آنکه یک نقشه کامل تهاجم تهیه شده بود.»
خبرگزاری رویتر به نقل از فهد:
«ارزش کل اعتبارات، وام های بی بهره و سایر کمک هایی که به شکل محموله های نفتی یا تجهیزات به عراق به عمل آمده بیش از ۲۷.۵ میلیارد دلار است.»
۲۰. مصر کانالی برای فروش تسلیحات ناتو
آلن فریدمن(محقق و نویسنده آمریکایی):
«در طول دهه ۸۰ حُسنی مبارک، رئیس جمهور مصر، حدود ۳.۵ میلیارد دلار موشک و تسلحات به عرقا فروخت که صدام از پرداختن بهای آن امتناع کرد. در سال ۱۹۸۴ او با همکاران خود در دولت مصر به توفق رسید تا با عراق بر روی برنامه سری موشک های بالستیک دارای قابلیت هسته ای همکاری کند. این برنامه پروژه کندور۲ نام گرفت. مبارک در ملاقات خود با بوش در سال ۱۹۸۶، مصر را به کانالی برای انواع گوناگون فناوری های موشکی ناتو که شرکت های پوششی اروپا به بغداد قاچاق می کردند تبدیل ساخت.»
دعاوی ایران/آلن فریدمن
۲۱.پول، نفت و خاک کویت در خدمت صدام
دکتر«فواص بدر» اقتصاددان مستقل کویتی:
«کویت در جریان جنگ عراق علیه ایران قریب به پانزده میلیارد دلار پول نقد به عنوان وام بلاعوض در اختیار بغداد قرار داده است و این جدا از نفتی بود که کویت بریا عراق صادر می کرد.»
«افسران نیروی هوایی کویت اذعان می کردند که نیروی هوایی عراق از پایگاه هوایی علی السالم کویت در طول جنگ به کرّات استفاده می کرده است. این پایگاه چون در راس خلیج قرار داشت راه عراق را بریا هدف قرار دادن سکوهای نفتی خارک۲۰۰ کیلومتر کوتاه می کرد و این امر به خلبانان عراقی کمک شایانی نمود.»
۱.ما اعتراف می کنیم/محسن صفری ۲.سوداگری مرگ/کنت تیمرمن
۲۲.بمب خوشه ای کارآمدترین سلاح بریا درهم شکستن امواج انسانی
آلن فریدمن(نویسنده و محقق آمریکایی)
«آمریکا به پیشنهاد ویلیام کیسی(رئیس سیا)، تحویل بمب های خوشه ای به عراق را در اولویت قرار داد زیرا این سلاح را مناسب ترین و کارآمدترین سلاح برای درهم شکستن امواج انسانی مدافعان ایرانی می دانست. به اعتقاد او این بمب های می توانست به یک قدرت تصاعدی واقعی و موثر علیه قوای ایرانی تبدیل شود. در واقع ای بمب ها از لحاظ تکنیکی جزو سلاح های متعارف محسوب می شوند اما در میدان نبر همانند سلاح های نامتعارفی چون سلاح های شیمیایی می توانند موجب کشتار وسیعی شوند. چنانچه این بمب ها درست عمل کنند می توانند در وسعتی به اندازه ۱۰ برابر زمین فوتبال هرکسی را کشته یا مجروح سازند، عملا این بمب ها چرخ گوشت های هوایی هستند و هرچیزی را در سر راه خود خرد می کنند.»
دعاوی ایران/آلن فریدمن
۲۳.عملیات سیاه
«براساس عملیات سیاه رادیوهای کدگذاری شده ای در اختیار خلبانان عراقی قرار داده شد تا آنها امکان ارتباط با افسران مستقر در کشتی های آمریکایی در خلیج فارس را داشته باشند. یک افسر بازنشسته در این رابطه گفت:«هدف این بود که هواپیماهای عراقی بر فراز خلیج فارس بتوانند با افسران ما تماس بگیرند. این روابط روزانه باعث شد تا هواپیماهای عراقی بتوانند نفتکش ها و کشتی های تجاری به مقصد ایران را شناسایی کنند و این امر کمک زیادی به عراقی ها در انتخاب اهدافشان می کرد.»
دعاوی ایران/آلن فریدمن

۲۴.تحریم ایران
واینبرگر وزیردفاع آمریکا:
«در صورتی که قطعنامه تحریم اجرا شود، ریشه توانایی ایران برای ادامه جنگ به سرعت خشک می شود و در واقع ریشه موجودیت ایران نیز به عنوان یک ملت به خشکی می گراید.»
«جنگی که صدام به راه انداخت موجب پیدایش بزرگترین بازار اسلحه در تاریخ جهان گردید.طیّ ۸ سال جنگ خونین، ۳۹ کشور به طرفیت اسلحه فروختند اما به دنبال عملیات استانچ که توسط آمریکا طرح ریزی شده بود بسیاری از کشورها از فروش اسلحه و لوازم یدکی به ایران خودداری نمودند و این در حالی بود که عراق به عنوان خریدار قانونی اسلحه تنها امید فروشندگان بین المللی اسلحه بود.»
ریچارد مورفی معاون وزارت خارجه آمریکا:
«قدرت نظامی ایران به دنبال عملیات استانچ که تحت رهبری آمریکا برای جلوگیری از فروش اسلحه به تهران صورت گرفته، شدیدا به تحلیل رفته است. آمریکا تاکنون برای جلوگیری از صدور اسلحه به ایران با ۲۰ کشور تماس رسمی گرفته است.»
۱-۲۵ سال عملیات براندازی ۲.سوداگری مرگ/کنت تیمرمن

۲۵. بلژیک و ساخت پایگاه های نظامی برای عراق
«صدام در ژوئن ۱۹۸۲ قراردادی به ارزش ۸۳۰ میلیون دلار با یک شرکت بلژیکی بنام سیکسکو امضا کرد. هدف از این طرح پر هزینه که به نام رمزی پروژه ۵۰۵ خوانده می شد، آن بود که برای جنگنده های پیشرفته عراقی ۸۰۰ پناهگاه در عمق ۵۰ متری زمین احداث گردد.
سیکسکو که از اعتبارات صادراتی دولت بلژیک استفاده می نمود. طیّ ۴ سال ۱۷ پایگاه هوایی وچند مقر نظامی در عراق ایجاد نمود. میراژ های عراق در جریان جنگ با ایران از همین پناهگاه ها خارج می شدند و به پرواز در می آمدند. از دیگر شرکای صدام سایبترا کنسرسیوم بلژیکی بود که با جدیت تمام روی پروژه های عکاشات و القائم کار می کرد. و یکی از بزرگتری کارخانه های آمایشی و تلید فسفات جهان را در این دو منطقه بنا نمود.»
سوداگری مرگ/کنت تیمرمن
۲۶.خمپاره های دو زمانه طرح ولکان
کنت تیمرمن(محقق و نویسنده آمریکایی):
«معامله ۱.۶ میلیارد دلاری طرح ولکان یکی از شیرین ترین معاملات فرانسه با عراق بود. ۸۳ توپی که موضوع قرارداد ولکان بود برای طیف وسیعی از مقاطعه کاران تسلیحاتی فرانسه درآمد تولید می کرد. در همین راستا عراق از شرکت فرانسوی TRT یک فیوز فوق العاده پیشرفته و پیچیده خرید که با نصب آن بر روی دماغه خمپاره، موجب می شد تا خمپاره درست قبل از رسیدن به زمین منفجر گردد. یکی از افرد ارتش فرانسه که خمپاره اندازهای عراقی را در بیابان بهای بصره آموزش می داد، می گوید:« با یک بار آتش آنها همه ایرانی ها را تا فاصله یک کیلومتری درو می کردند. همین سلاح بود که جلوی امواج انسانی ایران را گرفت؛ درست همانند نبرد «وردن» در جنگ جهانی اول، آنها مدام آتش می کردند و ایرانی ها واقعا قتل عام می شدند.»
سوداگری مرگ/کنت تیمرمن
۲۷.کمک های آمریکا در جهت پیشبرد برنامه سلاح هسته ای عراق
تیمرمن(محقق و نویسنده آمریکایی):
«در سال ۱۹۸۵ شرکت های آمریکایی به کارخانه الکترونیک نظامی سعد ۱۳ عراق که توسط فرانسه احداث گردیده بود ۷۰۰ میلیون دلار تجهیزات پیشرفته الکترونیکی فروختند که از این رقم ۱۵۱ میلیون دلار مربوط به فروش خازن هایی شبیه به ماشه های کریترون بود که در انفجارهای هسته ای مورد استفاده قرار می گرفت. با موافقت وزارت بازرگانی آمریکا نیز سخت افزارهای پیشرفته کامپیوتری به ارزش ۹۴ میلیون دلار مستقیما از سوی شرکت های آمریکایی به کارخانجات تسلیحاتی عراق فروخته شد. بنا به گزارش کمیته فرعی مجلس نمایندگان آمریکا از این کامپیوترها در تولید موشک های دوربرد و پیشبرد برنامه سلاح هسته ای عراق استفاده شده بود.»
«زیبرت از مقامات بلندپایه وزارت انرژی آمریکا، که فعالیت های هسته ای صدام را زیر نظر داشت در فوریه سال ۱۹۸۷ به این نتیجه رسید که برخلاف تصور دولت آمریکا، عراق در طول سه سال و در صورت متوقف نشدن سیل فناوری های پیشرفته ی آمریکایی حتی کمتر از سه سال دیگر مجهز به بمب اتمی خواهد بود.»
۱.سوداگری مرگ/کنت تیمرمن ۲. دعاوی ایران/آلن فریدمن
۲۸. کشف دخالت اسپانیا در تولید سلاح های شیمیایی عراق
«در یکی از عکس هایی که در مجله تایم به چاپ رسید و شهرت بسیاری کسب کرد هیات سازمان ملل و روزنامه نگاران غربی با ماسک گاز در حال بررسی یکی از بمب های شیمیایی کارنکرده عراقی بودند. اگر فیوز الکترکی آن عمل کرده بود این بمب هم مثل بقیه منفجر می شد. به هرحال ماموران سازمان ملل علادمی از روی بمب پیدا کردند و با ردیابی قضیه معلوم شد که جداره بمب ساخت کشور اسپانیا بوده است. فیوزها نیز ساخت یک شرکت اسپانیایی بودند. اگر فیوزها بی عیب و نقص بود و تمام بمب ها در جبهه ی نبرد منفجر می شد کشف دخالت دولت اسپانیا در برنامه ی تولید سلاح های شیمیایی عراق چندان آسان به نظر نمی رسید.»
سوداگری مرگ/کنت تیمرمن
۲۹. صنایع کاردوئن در خدمت صدام و پینوشه
آلن فریدمن(محقق و نویسنده آمریکایی):
«کارلوس کاردوئون، رئیس صنایع کاردوئن، به تدریج منافع سرشاری از فناوری بمب خوشه ای و تشویق مقامات ارشد شیلی برای ارسال آن به عراق به دست آورد. او تا آن زمان بمب های خوشه ای به ارزش نیم میلیارد دلار از طریق شیلی به عراق فروخته بود…. و به وی اجازه داده شده بود که مقدار زیادی ماده زیر کونیوم را از ایالات متحده وارد کند. این ماده از مواد اصلی تشکیل دهنده بمب های کوچکی بود که در داخل بمب خوشه ای قرار داده می شد. او به دلایل متعددی از صدام و پینوشه(رئیس جمهور دیکتاتور شیلی) سپاسگزار بود، چرا که صدام بهترین مشتری ای که در رویاهایش می توانست داشته باشد و پینوشه با توسعه تسلیحاتی شیلی او را به نوعی ثروتمند ساخته بود.»
دعاوی ایران/آلن فریدمن
۳۰.افزایش اعتبارات بازرگانی انگلیس به دولت عراق
کانال ۳ تلویزیون انگلیس در یک گزارش تحقیقاتی به نقل از دیوید کردن، دیپلمات سابق آمریکا در بغداد:
«… دولت انگلیس تنها چند هفته بعد از آنکه عراق از سلاح شیمیایی در حلبچه استفاده کرد با اعزام یک وزیر کابینه انگلیس به بغداد، اعتبارات بازرگانی داده شده به دولت عراق ر به دو برابر افزایش داد.»
مجله تایمز مالی چاپ انگلیس:
«یک شرکت انگلیسی مقادیر زیادی گلوله های حاوی گازهای سمی چون هنسلین، ترونیان و نیز بمب های آتش زا(شبیه بمب هایی که آمریکا در ویتنام بکار برد) را به عراق صادر کرد.»
۳۱. اعدام فرماندهان
حسین کامل(داماد صدام و مسئول صنایع نظامی عراق):
«در عملیات شوش(فتح المبین) هنگامی که نیروهای ایرانی در منطقه سپاه چهارم عراق پیشروی کردند، واحدهای پشتیبانی و توپخانه این سپاه رزمی نیز به کلی منهدم شد و چیزی نمانده بود که صدام و همراهانش که من هم در میان آنها بودم، به اسارت نیروهای ایرانی درآیند. در آن لحظه ها رنگ از چهره صدام پریده بود و بسیار نگران بود. صدام به ما نگاه کرد و گفت: از شما می خواهم در صورتیکه اسیر شدیم من و خودتان را بکشید.
در نبردهای شلمچه(کربلای ۵) درگیری ها به اوج خود رسید. ما نیروهایی را که به عقب برمی گشتند اعدام می کردیم. حتی در یک روز ۴۹ افسر عالی رتبه را اعدام کردیم. سرهنگ ستاد رمزی فواص الحمورانی فرمانده تیپ ۴۰۸ نیز یکی از اعدامی ها بود.»
روزنامه السفیر چاپ بیروت ۲۹/۱/۱۹۹۶

۳۲. بازتاب پیروزی ایران در شبه جزیره فاو
«کارشناس نظامی سرویس بین المللی رادیو استرالیا موفقیت در عملیات فاو را چشمگیر و بهتر از تمام دوران جنگ ذکر می کند.
خبرنگاران لوس آنجلس تایمز و شبکه ان.بی.سی آمریکا از عملیات والفجر۸ به عنوان بزرگترین پیروزی ایران در خلال جنگ تحمیلی یاد کردند. روزنامه معاریو چاپ اسرائیل نوشت:«اگر ایرانی ها موفق شوند ÷ایگاهی را که تصرف کرده اند حفظ نمایند، موقعیت صدام را متزلزل خواهد ساخت.»
تیمرمن در کتاب سوداگری مرگ می نویسد«نیروهای نظامی کاری کردند که تا آن زمان از نظر ناظران نظامی غیرممکن بود این ضبیخون سریع، کارآمد و نمایان، کار رزمندگان غواصی بود که به یاری هزاران پاسدار در قایق های کوچک فایبرگلاس از اروند رود گذشتند و قدم به فاو گذاشتند.»
رادیو آمریکا نیز می گوید:
«تحلیل گران نظامی غرب از این موضوع متعجب هستند که ایران چگونه با تجهیزات اندک توانسته از این آبراه عبور نموده و به مواضع عراقی ها دست یابد.»
جنگ جهانی چهارم، دیپلماسی و جاسوسی
در عصر خشونت/کنت دمارانش

۳۳.حمایت آمریکا از منافقین
مروین دایملی، نماینده کنگره آمریکا در اجتماع مجاهدین خلق-۱۳۶۷/۴/۶:
«نباید دست از تلاش کشید، مطمئن باشید که با کمی صبر و تلاش به زودی از مهران به تهران رژه خواهید رفت.»
علی سنجری از اعضای مجاهیدن خلق میگوید:
«فرودگاهواشنگتن قبل از عملیات فروغ جاویدان(مرصاد) به مدت سه روز برای انتقال نیرو در اختیار مجاهیدن خلق(منافقین) قرار گرفت.»
آمریکا و براندازی جمهوری اسلامی ایران

۳۴.گزارش سازمان ملل، در خصوص کمک های غرب به برنامه های تسلیحاتی عراق
«عراق سلاح های خود را از ۱۵۰ شرکت آلمانی، آمریکایی و انگلیسی تهیه کرده است. براساس این گزارشات، دولت عراق از سال ۱۹۷۵ توسط۸۰ کمپانی، ۲۴ شرکت آمریکایی و حدود ۱۲ شرکت انگلیسی و چند شرکت سوئیسی، ژاپنی، ایتالیایی،فرانسوی،سوئدی، برزیلی و آرژانتینی تجهیزات دریافت کرده است. آلمان بیشترین کمک را به برنامه اتمی با ۲۷ شرکت و آمریکا با ۲۴ شرکت و انگلیس با ۱۱ شرکت انجام داده اند.»
۳۵.فشار آمریکا و برخورد دوگانه سازمان ملل
نامه وزارت خارجه آمریکا به هیئت نمایندگی دفتر اروپایی سازمان ملل،۱۴ مارس ۱۹۸۴:
«وزارت خارجه به نماینده آمریکا در سازمان ملل ستور می دهد که حمایت دیگر هیات های نمایندگی غربی را جلب نمایند تا در مورد پیش نویس قطعنامه ایران که استفاده عراق از جنگ افزار شیمیایی را محکوم می کند«رای ممتنع» دهند. در غیر این صورت، ایالات متحده جریان این قطعنامه را متوقف می سازد.»
ریچارد مورفی:
«تا زمانی که عراق از سلاح شیمیایی در دفاع از خاک خود و در مقیاس محدود استفاده می کند توسلش به این سلاح«قابل درک» می باشد».
روزنامه لوس آنجلس تایمز:
«تا آن زمانی که تنها ایرانیان قربانی حملات شیمیایی بودند چه در سازمان ملل و چه در پایتخت های کشورهای بزرگ جهان عملا عزم و اراده سیاسی کافی برای محکوم کردن اینگونه اقدامات وجود نداشت.»
۳۶. اولین هدف نظامی ناو ینسنس
کاپیتان«دان هری بین» افسر نیروی دریای آمریکا:
«انهدام پرواز شماره۶۵۵ ایران ایر فاجعه بشری بود و وجهه جهانی آمریکا را خدشه دار کرد و برای نیروی دریایی رسوایی بزرگی بود. گرانترین کشتی جنگی که برای نشانه گرفتن و زدن بیش از ۲۰۰ هدف مختلف، در یک زمان، طراحی شده بود، در اولین حمله خود، هواپیمای مسافربری حامل شهروندان بی گناه را منهدم کرده بود. وینسنس به هنگام حمله، با نقض قوانین بین المللی درون قلمرو آبی ایران بود. افسر ارشد پنتاگون از ابتدا متوجه شده بود که آشکار شدن واقعیت ناو وینسنس، جنجانی بزرگ در پی خواهد داشت. بنابراین نیروی دریایی آمریکا کاری را انجام داد که همواره بعد از یک اشتباه بزرگ و وحشتناک انجام می داد: دروغ گفت و مدال هایی اعطاء کرد. تحقیقات رسمی پنتاگون نیز درباره حادثه فریبکاری مطلق است. این سرپوشی بود از مقامات بالا که توسط دریاسالار ویلیام کرو رئیس وقت ستاد مشترک تایید شده بود.»
مجله نیوزویک۱۳ جولای ۱۹۹۲
۳۷. روحیه جسارت و شهامت نیروهای ایرانی
کنت دمارانش(رئیس سابق سازمان جاسوسی فرانسه)ک
«ایرانی ها افراد سرسخت خاورمیانه هستند که وقتی دارای احساسات مذهبی می شوند، دو برابر خطرناک تر می شوند. اکنون شناخت، مطالعه و نبرد با آنها در سسطوح مختلف، بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت یافته است. در حال حاضر، ایرانیان شیعه به خوبی برای مبارزه که همیشه بخش جدایی ناپذیر تاریخ، فرهنگ و مذهب آنها بوده است، آماده شده اند.»
«در اردوگاه های اسرای ایرانی افرادی را دیدیم که قاطعانه برای فدا کردن جان خود در راه اعتقاداتشان آمادگی داشتند. آن منظره منادی جنگ جهانی چهارم بود که ما فقط درک نامشخصی از آن در ذهن داریم. اعتقادات مذهبی این افراد برای سوق دادن آنان به سوی انجام کارهایی که به طرز غیرقابل باوری سخت بودند، نقش بسزایی داشته است.»
خبرگزاری فرانسه-۱۳۶۳/۱/۳:
«تاکتیک های نظامی ایران از نظر جسارت و شهامت، در تاریخ مورد استفاده قرار خوهد گرفت.»
جنگ جهانی چهارم، دیپلماسی و جاسوسی
در عصر خشونت/کنت دمارانش

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.